DUAL MODE AS-Tronic

Schakelen met winst op elk terrein

Compromisloos automatisch schakelen met weg- en terreinstand

De automatisch schakelende ZF AS-Tronic versnellingsbak heeft al enige tijd geleden zijn intrede gedaan bij GINAF. Inmiddels hebben vele gebruikers de voordelen van deze versnellingsbak ervaren. De door ZF in samenwerking met GINAF speciaal ontwikkelde software maakte de AS-Tronic ook prima geschikt voor off-road gebruik. Mede door dit goede compromis stijgt het percentage GINAF’s die ermee zijn uitgerust nog steeds.

Nu kiezen
GINAF engineers hebben hard gewerkt aan de allernieuwste generatie AS-Tronic met Dual Mode. De GINAF-chauffeur krijgt hiermee nu de mogelijkheid te kiezen tussen een weg- en een terreinstand. De versnellingsbak kan daarmee in beide omstandigheden nu optimaal en zonder concessies zijn werk doen.

Comfort en verbruik
Het schakelgedrag van de versnellingsbak op de weg is volledig gericht op die zaken die daar van belang zijn: optimaal comfort voor uw chauffeur en een gunstig brandstofverbruik.
Wanneer u daarnaast kiest voor de geďntegreerde decompressierem (optioneel), heeft u de beschikking over een maximaal remvermogen van 325 kW. Wanneer deze rem wordt gebruikt, zorgt de AS-Tronic versnellingsbak ervoor dat de motor zich in het optimale toerengebied begeeft. Op deze wijze komt de uitmuntende werking van deze extra rem het beste tot zijn recht.

Sneller schakelen
Vanwege de grote rolweerstand van de wielen in het terrein is het belangrijk snelheid te kunnen maken en te houden. Om dat te bereiken moet het ontkoppelen, schakelen en weer koppelen zo snel mogelijk gebeuren. Dit is ook bij het wegrijden van groot belang. Hoe minder de koppeling slipt, hoe langer de levensduur.
Wanneer de omstandigheden erom vragen, kan de chauffeur de terreinstand inschakelen. In dat geval verloopt het ontkoppelen en schakelen naar een hogere of lagere versnelling veel sneller. De totale schakeltijd is dan zeer kort en voor een mens niet te evenaren. De koppeling wordt als het ware als een schakelaar bediend.

Tot op heden werd aangenomen dat alleen met een handgeschakelde versnellingsbak de beste terreinprestaties kunnen worden bereikt.
De combinatie van de toch al superieure aandrijflijnen van de GINAF X-serie en Dual Mode AS-Tronic zullen een eind maken aan deze gedachte.

AS-Tronic
De pluspunten op een rij:
+ Geen synchromeshringen aanwezig
+ Langere standtijd versnellingsbakolie
+ Gebruiksgemak = veiligheid
+ Extra ruimte op middenconsole
+ Armsteun rechterzijde chauffeursstoel mogelijk

Wegstand
De pluspunten op een rij:
+ Comfortabel schakelgedrag
+ Gunstig brandstofverbruik
+ Beveiliging tegen onbedoelde foutschakeling

Terreinstand
De pluspunten op een rij:
+ Sneller schakelen dan handmatig
+ Gebruiksgemak
+ Beveiliging tegen onbedoelde foutschakeling
+ Anticiperen mogelijk
+ Ongeëvenaarde terreinprestaties