LinkedIn

HPVS: Voertuigvering met gezond verstand

Het HPVS (Hydro Pneumatisch Veer Systeem) van GINAF is een uniek en "zelfdenkend" veersysteem. Door de volledige onderlinge compensatie van aslasten van HPVS-geveerde assen zijn de maximaal toegestane GVW's volledig te benutten. Daarbij komt het effect van een reeks HPVS-functies: staaltjes van doeltreffende truck-technologie.

Met de introductie van het HPVS in 1986 heeft GINAF in technisch opzicht een onbetwiste voorsprong genomen op de concurrentie.

Het principe van het HPVS is dat het conventionele blad - of luchtveersysteem is vervangen door hydraulische cilinders. Deze cilinders zijn gemonteerd tussen het chassis en de assen. De werking berust op onderling (in lengteverband) verbonden cilinders en stikstofaccumulatoren. Deze accumulatoren zorgen voor de veerwerking van het voertuig. Bij inveerbewegingen wordt de stikstof in de accumulatoren gecomprimeerd, bij uitveerbewegingen expandeert de stikstof. Zodoende zorgt het HPVS voor een constante, hydro-pneumatische vering met ingebouwde demping.

HPVS reageert actief op de wisselende behoefte aan vering. De technische sleutel is de progressieve veerwerking van het HPVS. Dit betekent dat het systeem constant rekening houdt met het type ondergrond (weg, terrein en oneffenheden) en de verschillende behoefte bij beladen of onbeladen inzet. De links - rechts gescheiden veerwerking van het HPVS leidt tot een constante wieldruk van alle HPVS-geveerde wielen bij inzet in zwaar/oneffen terrein. Inmiddels is het HPVS doorontwikkeld en is een derde generatie HPVS-cilinders in gebruik genomen. Bij deze doorontwikkeling is het nog verder verhogen van de bedrijfszekerheid als doelstelling genomen. Hierdoor zijn de cilinders zeer compact, licht van gewicht, uitermate bedrijfszeker, onderhoudsarm en berekend op een lange technische en economische levensduur.

De praktijk wijst uit dat HPVS is opgewassen tegen de gangbare overbelasting in met name het bouwtransport. HPVS is vanwege het geringe aantal mechanische bewegende delen nagenoeg onderhoudsvrij. Bovendien heeft het systeem een lange levensduur.

Het HPVS systeem stabiliseert per voertuigzijde. Door het ontbreken van extra stabilisatorstangen wordt een lager onafgeveerd gewicht bereikt, wat beter is voor de wegligging, de terreinprestaties en het totale voertuiggewicht.

De HPVS-functies hebben tal van logistieke voordelen in de praktijk van het bouw-, container- en verwant transport. Elk van die functies levert een bijdrage tot doelmatiger gebruik en hoger rendement van HPVSŪgeveerde transportmiddelen.
HPVS biedt standaard:

  • Volledige compensatie van de asbelasting
  • Optimaal rijcomfort op de weg en in het terrein
  • Automatische niveauregeling (vrijwel contante rijhoogte = het voertuig hangt niet achterover zoals dit voorkomt bij bladvering)
  • Variabele laadvloerhoogte
  • Dwarsstabilisatie
  • Snelle reactietijd van het veersysteem op oneffenheden = comfortabeler voertuig
  • Hefbare / ontlastbare as bij 8x4, 8x6, 10x4 en 10x8

Met de verschillende HPVS-opties kunnen voertuigen worden afgestemd op het type werkaanbod.

Als optie zijn leverbaar:

  • Waterpas-dwarsregeling
  • Superstabilisatie
  • Voertuiggewichtsindicator
  • Container-optreksysteem
  • Silosysteem