Automatische dwarsstabilisatie

Elk GINAF voertuig met het Hydro Pneumatisch Veer Systeem (HPVS) is standaard voorzien van automatische dwarsstabilisatie, ook wel “kipstabilisator” genoemd.
Bij een voertuigsnelheid lager dan 3 km/h treedt dit systeem automatisch in werking. Het zorgt ervoor dat de veercilinders in de uitgaande richting worden geblokkeerd. Dit levert een grote toename van de stabiliteit in dwarsrichting op, omdat de achterassen als het ware één worden met het chassis.

In de animatie is te zien wat er gebeurt als met een voertuig wordt gekipt op een in dwarsrichting schuine ondergrond, waarbij een voertuig met een conventioneel veersysteem wordt vergeleken met een voertuig met HPVS: Tijdens het kippen komt het zwaartepunt (Z) hoog te liggen. Als het voertuig hierbij naar links schuinstaat, zal het voertuig aan de linkerzijde de neiging hebben in te veren en aan de rechterzijde uit te veren, waardoor de laadbak extra over gaat hellen ten opzichte van de assen. Hierbij verplaatst het zwaartepunt zich verder naar links. Hoe dichter het zwaartepunt bij de linker wielen komt te liggen (zie stippellijn), hoe groter het kantelgevaar.
Een voertuig met HPVS zal onder dezelfde omstandigheden ook aan de linkerzijde inveren, waardoor het zwaartepunt zich naar links verplaatst*). Het uitveren aan de rechterzijde wordt echter tegengegaan door terugslagklep (T), die er voor zorgt dat er geen olie meer uit de rechter veercilinders terug kan stromen naar het reservoir (groen).
Het zwaartepunt verplaatst zich hierdoor over een veel kleinere afstand naar links, het verschil wordt aangegeven door de bewegende blauwe pijl.

*) De invering en dus ook de verplaatsing van het zwaartepunt zal op zichzelf al minder zijn dan bij een conventioneel veersysteem, door de progressieve werking van het HPVS.


Handmatig bediende dwarsstabilisatie

Dit is hetzelfde systeem als de automatische dwarsstabilisatie, echter uitgevoerd met een handmatig bediende schakelaar. In plaats van automatisch onder 3 km/h, is het mogelijk de dwarsstabilisatie handmatig bij elke snelheid in te schakelen.
Deze handmatig bediende variant is met name bedoeld voor voertuigen die zijn voorzien van een opbouw die zijwaarts kan worden gekipt. Het komt dan voor dat al rijdend moet worden gelost, wat het noodzakelijk maakt dat de stabilisatie ook boven een voertuigsnelheid van 3 km/h kan werken.
Het inschakelen van de dwarsstabilisatie levert exact hetzelfde effect op als bij de automatische variant: een grote toename van de stabiliteit in dwarsrichting, door het uitveren van de buitenste veercilinders te blokkeren.